De största actionfigur-misslyckandena: En historielektion
Share
Välkommen till Nerdbutiken! I dag ska vi utforska en intressant men ibland smärtsam del av actionfigurvärlden - misslyckandena. Även de största leksakstillverkarna har stött på problem när de har försökt lansera nya och spännande actionfigurer. I denna historielektion kommer vi att djupdyka i några av de mest minnesvärda actionfigur-misslyckandena genom tiderna.
1. Hologram Han Solo
En gång i tiden försökte leksakstillverkaren Kenner introducera en ny typ av actionfigur - Hologram Han Solo. Denna actionfigur skulle lysa i mörkret och skapa en häftig effekt. Tyvärr var teknologin inte mogen nog vid den tiden och actionfiguren blev en flopp.
2. Invisible Woman
Att skapa en actionfigur baserad på en karaktär som är osynlig visade sig vara en utmaning för leksakstillverkare. Invisible Woman från Fantastic Four var en spännande idé, men det svåra med att representera osynlighet i form av en leksaksfigur gjorde att denna figur inte blev en framgång.
3. Jar Jar Binks
Star Wars-fansen minns med skräck den kontroversiella karaktären Jar Jar Binks. När leksakstillverkare släppte actionfigurer av denna karaktär möttes de av motstånd från både konsumenter och samlare. Jar Jar Binks blev ett tydligt misslyckande på actionfigurmarknaden.
4. Aquaman med löshår
När Aquaman-actionfiguren med löshår lanserades trodde de flesta att det skulle vara ett hett samlarobjekt. Tyvärr visade det sig att löshåret inte höll måttet och skapade mer huvudvärk än nöje för samlarna. Detta misslyckande påminner oss om vikten av att tänka igenom varje detalj vid skapandet av actionfigurer.
5. Stretch Armstrong the Cat
Att försöka återskapa framgången med Stretch Armstrong genom att skapa en kattversion visade sig vara en missbedömning. Stretch Armstrong the Cat blev inte populär bland barn eller samlare, vilket resulterade i en stor förlust för tillverkaren.
6. Superman med kryptonit-kåpa
Att ge Superman en kryptonit-kåpa låter som en spännande idé, men det visade sig vara ett misstag. Istället för att göra actionfiguren mer intressant gjorde kryptonit-kåpan att många fans undvek att köpa denna version av Superman. Det är viktigt att komma ihåg att hålla sig trogen karaktärens kärnattribut när man designar actionfigurer.
7. Daredevil utan svärd
Daredevil är känd för sitt skickliga svärdfäktande, så när en actionfigur släpptes utan sitt karakteristiska svärd blev det genast ett misslyckande. Att förbise en så viktig detalj visade sig vara ett kostsamt misstag för tillverkaren.
8. She-Ra utan svans
She-Ras svans är en integrerad del av hennes karaktär, så när en actionfigur släpptes utan denna viktiga detalj blev det ett stort misstag. Fansen reagerade negativt på denna brist och She-Ra utan svans blev snabbt en av de största misslyckandena på actionfigurmarknaden.
9. Hulk med fel färg
Hulk är känd för sin ikoniska gröna färg, så när en actionfigur av Hulk släpptes i en felaktig nyans blev det ett omedelbart misslyckande. Att hålla sig till karaktärens kärnattribut är avgörande för framgången hos en actionfigur.
10. Spider-Man med dubbla ben
När en version av Spider-Man-actionfiguren släpptes med dubbla ben istället för de normala åtta blev det genast uppenbart att det var ett misslyckande. Att förändra en karaktärs anatomiska egenskaper så drastiskt är sällan en bra idé.
11. Transformers som inte transformerar
En av de största anledningarna till att actionfigurer från Transformers-serien har varit så populära är deras förmåga att förvandlas. När en serie Transformers släpptes som inte kunde transformeras stod det klart att detta var ett betydande misslyckande på marknaden.
12. Iron Man utan rustning
Iron Man är känd för sin imponerande rustning, så när en actionfigur släpptes utan denna viktiga komponent blev det ett stort misslyckande. Att inte inkludera ett så karakteristiskt drag gjorde att många fans inte kände igen sig i denna version av Iron Man.
Avslutande tankar
Att skapa och lansera actionfigurer är en konst i sig, och de ovan nämnda exemplen visar hur lätt det är att göra misstag även för etablerade leksakstillverkare. Genom att lära av historien kan dagens designers undvika att upprepa tidigare misstag och skapa actionfigurer som verkligen tilltalar både fans och samlare. Kom ihåg att det djävulska ofta finns i detaljerna - så se till att varje aspekt av en actionfigur är genomtänkt och noggrant utförd.
Explore the Shopify store of a user by clicking here. Keep in mind that this is a promotional link, and we are not responsible for the content on the linked store.